Religiovakt


Kommentar: Är teologi ett ämne?
juli 10, 2009, 00:37
Filed under: Filosofi, Kristendom, Nyheter, Religion, Teologi, Utbildning, Vetenskap

För mindre en ett decennium sedan bestämde teologer i Vatikanen att limbo inte längre existerar. Kan man tänka sig ett mer beklämmande intellektuellt samtal? Hur gick detta dubiösa samtal till och på vilka grunder togs beslutet? Detta är ett resultat av konfessionell teologi, ett virrvarr av dogmatiska illusioner. I Sverige kan teologi även vara ren, icke-konfessionell, religionsvetenskap som är helt nödvändig för att förstå dåtid, samtid och framtid på sociala, kulturella, samhälleliga och mytologiska plan.

Frågan är dock om teologi överhuvudtaget är ett ämne?
Frågan borde inte lämnas obesvarad, när teologer – exempelvis – har olika syn på Jesu död, en människa – eller en del av av gud, en ren myt, bedragare eller en gud – diskuteras av ”akademiker” som letar bevis i Boken som är skriven av okända, omarbetad och censurerad, utan trovärdiga källor, vittnen och med ett minst sagt övernaturligt innehåll. En 66-delad skrift från brons- och järnålder.
Det har lika vetenskapligt värde som att studera vad en enhörnings horn består av.

Vad kan teologin – vetenskapligt – avgöra som inte exempelvis kemin, fysiken eller biologin, astronomin och geologin inte kan avgöra? Konfessionell teologi hör inte hemma på universitet eller högskolor som eftersträvar vetenskaplig integritet eller intellektuell hederlighet. Kan eskatologi eller soteriologi diskuteras eller studeras på ett allvarligt sätt utan att väcka löjets skimmer?
De fyra konfessionella högskolorna som finns idag fick högskolestatus innan kyrkans skilsmässa med staten.

En del försvarare av gudskunskapen försöker ge sken av att teologi är ett ämne likställt med andra vetenskapliga discipliner samt att teologin skulle tappa sin akademiska neutralitet – och bli farlig – om den inte får samarbeta med Svenska Kyrkan.
Högskoleverket tycker inte att staten ska ha med religion att göra.

Antropologen Pascal Boyer berättade om fangfolket I Kamerun på ett collage i Cambridge inför en akademisk åhörarkrets. Fangfolket tror på flygande häxor som förbannar andras skördar och förgiftar andras blod.
– Det är det som gör antropologin så fascinerande och samtidigt så svår. Ni måste förklara hur människor kan tro på sådant nonsens, sa en framstående teolog.
Huruvida man tycker teologi är ett ämne eller ej, så har Högskoleverket en poäng. Och då har ändå myndigheten hoppat över det besvärliga över att ifrågasätta teologins trovärdighet som ett ämne.

Ett spjut kan ha dödat Jesus. Artikel i Dagen:
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=173538

 

 

Annonser

8 kommentarer so far
Lämna en kommentar

JESUS bestämde själv över sin död! (förnekaren Gunnar Samuelsson kan inte GUDs ord)!
LUKASEVANGELIET kap 23:Jesu död

44. Det var nu kring sjätte timmen. Då blev det mörkt över hela jorden ända till nionde timmen,

45. det var solen som förmörkades. Förhänget i templet brast mitt itu.

46. Och Jesus ropade med hög röst: ”Fader, i dina händer lämnar jag min ande.” När han sagt detta slutade han att andas.

47. Officeren, som såg det som hände, prisade Gud och sade: ”Han var verkligen en rättfärdig man.”

48. När folkmassan som samlats där som åskådare hade sett vad som hände, vände de hemåt och slog med händerna mot bröstet.

49. Men alla hans vänner, och bland dem kvinnorna som hade följt med honom från Galileen, stod på avstånd och såg alltsammans.

MARKUSEVANGELIET kap 15:Jesu död

33. Vid sjätte timmen föll ett mörker över hela jorden och varade till nionde timmen.

34. Och vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst: ”Eloi, Eloi, lema sabachtani?” (det betyder: Min Gud, min Gud, varför har du övergett mig?).

35. Några som stod intill hörde det och sade: ”Han ropar på Elia!”

36. En av dem sprang bort och fyllde en svamp med surt vin, satte den på en käpp och gav honom att dricka och sade: ”Låt oss se om Elia kommer och tar ner honom.”

37. Med ett högt rop slutade Jesus att andas.

38. Och då brast förhänget i templet i två delar, uppifrån och ända ner.

39. När officeren som stod vänd mot honom såg honom ge upp andan på det sättet sade han: ”Den mannen måste ha varit Guds son.”

JOHANNESEVANGELIET kap 19:28. Jesus visste att nu var allt fullbordat, och för att skriftordet skulle uppfyllas sade han: ”Jag är törstig.”

29. Där stod ett kärl som var fyllt med surt vin. De satte därför en svamp som doppats i det sura vinet på en isopstjälk och förde den till hans mun.

30. När Jesus hade fått det sura vinet, sade han: ”Det är fullbordat.” Och han böjde ner huvudet och överlämnade sin ande.

31. Eftersom det var förberedelsedag och kropparna inte fick hänga kvar på korset under sabbaten – det var en stor sabbat – bad judarna Pilatus att de korsfästas benpipor skulle krossas och kropparna tas bort.

32. Soldaterna kom därför och krossade benen på dem som var korsfästa tillsammans med Jesus, först på den ene och sedan på den andre.

33. Men när de kom till Jesus och såg att han redan var död, krossade de inte hans ben,

34. utan en av soldaterna stack upp sidan på honom med sin lans, och då kom det ut blod och vatten.

35. Den som såg det har vittnat om det för att också ni skall tro; hans vittnesbörd är sant, och han vet att han talar sanning.

36. Detta skedde för att skriftordet skulle uppfyllas: Inget ben skall brytas på honom.

37. Och på ett annat ställe heter det: De skall se på honom som de har genomborrat.

Kommentar av JIMMY

http://logosmappen.net/uppbyggelse/luther/otv/index.html läs denna bok, och se om du klarar ha samma uppfattning om teologi när du är klar.

Kommentar av Michael G. Helders

Tack Michael för en intressant länk. Som gentjänst kan jag tipsa om denna PDF-fil:
http://www.angmar.nu/dokument/dok3.pdf

Sen vill jag understyrka att kritiken gällande exegetik är att den inte tillfört något på 200 år. Bibelstudier borde vara en del av litteraturvetenskap och historia, knappast ett eget ämne. Detta av samma anledningar som mitt länktips till dig gör gällande – en saga är en saga är en saga.

Kommentar av religiovakt

Tack ska ta en titt.

Bibeln är ingen saga (och hade den varit det så hade den inte klarat av att stå emot alla vetenskapliga prövningar såsom den har gjort).

ÅK när jag har tittat på PDF’en.

Kommentar av Michael G. Helders

Vetenskapliga prövningar? Du måste skämta?

Inte ens israeliska arkeologer har hittat något som verifierar en enda historia i fabelbibeln. Det finns bluffmakare som kallar sig vetenskapsmän som påstår annat. I Sverige är de två kändaste charlatanerna Molén och Renard.
Samtliga dessa lögnhalsar är utskrattade i den akademiska världen.

Jag har två – för diskussionens skull – helt nödvändiga frågor till dig.
1. Är du bokstavstroende?
2. Är alla andra religiösa skrifter osanna?

Kommentar av religiovakt

Jimmy,

Är du här också och håller på? Samma fråga som alltid infinner sig: Citerar du, eller författar du själv? (du minns säkert den där gången, då du förfalskade Guds Ord och tappade den lilla trovärdighet du hade kvar).

/GR

Kommentar av Gregorius Rex

Det har ju rått en bedrövlig stiltje i frågan sedan Riksbanken lyckades lobba ihop ett eget pris ”till minnet av…”, så vad säger ni grabbar, är det inte dags för den samlade kyrkligheten att äntligen kräva ett Nobelpris i teologi?

Kommentar av Camilla Grepe

Bra idé Camilla. Visst vore det spännande, underhållande och intellektuellt beklämmande att höra nomineringen av årets Nobelpris i teologi.
”För minst otroliga förklaring till Jesu död på korset går i år priset till…”

Kommentar av religiovakt




Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s



%d bloggare gillar detta: