Religiovakt


Kommentar: Religiös censur
augusti 17, 2009, 11:09
Filed under: Censur, Katolicism, Kristendom, Religion, Skandal, Vatikanen

Censur – ursprungen ur religiositet – är den metod för att förbjuda något genom att vägra en dubbelriktad kommunikation och utan demokratiska beslut.
Att den katolska kyrka, notorisk för autodaféer och bokbål, stoppar en opera på Sicilien är en skandal och en vinst för okunskapen. Religionernas förakt mot allt utom Den Enda Boken är ett vulgärt övergrepp mot det mångfacetterade kulturlivet.

Pietro Mascagnis enaktsverk Cavalleria rusticana är en klassisk realistisk opera som handlar om soldaten Turiddu som återvänder från krigsfronten för att finna att hans kvinna, Lola, har gift sig med en annan man. Allt utspelas under påsken, vilket tycks var ett av kyrkans problem. Operan, med den svenska titeln På Sicilien anses vara omoralisk, vilket är ett typiskt religiöst språkbruk. Omoralen skulle kunna vara utomäktenskaplig sex och andra icke-världsliga ”problem”. Kristendomens motstånd mot det sexuella visar återigen dess fulla tryne.

Delar av Gudfaderntriologin är ytterst inspirerad av Cavalleria rusticana och operan har ett flertal gånger gjorts som film, bland annat av Åke Falck. Oavsett om talibaner spränger tusenåriga artefakter i Afghanistan eller om katolska kyrkan förbjuder kultur, så är det samma beklämmande förbannande över ”omoral”, samma inskränkthet, samma odemokratisk retorik.

Läs mer på Dagen:
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=175216

 Nobelmuseets censur av installationen Submission av Ali och van Gogh:
https://religiovakt.wordpress.com/2009/10/15/kommentar-religion-fortjanar-ingen-respekt/

Ännu mer i musikväg:
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=175346

Kristen musiker bojkottas:
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=175353

Den ökända och fega censuren av Mohammedteckningar fortsätter:
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=175373

14 kommentarer so far
Lämna en kommentar

”Omoral” så allt är tillåtet. Du vet väl om att homosexuallitet var förbjudet. Idag är pedofili förbjudet men tämligen accepterat hos grekerna. Kanske i framtiden det blir lagligt i Sverige.

Kommentar av Js

Bara en obildad människa jämför pedofili med homosexualitet. Homosexualitet var förbjudet på grund av religiösa böckers okunskapsbaserade fantasier.
Ditt postulat att pedofili är tämligen accepterat av greker är ignorans i bästa fall och rasistiskt i värsta fall.
Troligen har du bara problem med tempus.
Är nog fullkomligt övertygad att de flesta av jordens mänskliga däggdjur förkastar pedofili, ateister som teister. Pedofili handlar om etik och att inte skada oskyldiga och försvarslösa barn. Homosexualitet har inget med den diskussionen att göra.

Kommentar av religiovakt

Snacka om hyckleri. Du cencurerar ju själv på den här sajten. T.ex. har du tagit bort ett par av mina inlägg.

Kommentar av Lennart W

Ja, du Lennart. Medvetet har jag inte tagit bort någon av dina inlägg, men däremot har jag avlägsnat fyra, fem stycken inlägg som har hotat mig personligen – skrivna av kristna fanatiker som älskar sina medmänniskor. I början försvann ett par inlägg av den enkla anledningen att jag felaktig raderade dem (av klumpighet).

Men det är ju intressant att ett så ”intelligent” däggdjur och primatevolutionerat väsen som du själv, jämför kyrkans vidriga censur, eller talibanernas dito, med en privatägd blogg som varken bett dig eller dina hotande medkristna att läsa den.

Kommentar av religiovakt

Din egen censur är alltså bara ett olycksfall i arbetet. Sånt händer ju. Fullt förståeligt. Dvs när du själv gör det…

Trodde iofs också att länkar till bloggar, t.ex. såna där du lämnar efter dig på dagen.se, var en sorts inbjudan. I mitt fall såg jag din länk på dn.se eftersom jag långt ifrån är en så trogen Dagenläsare som du.

Intressant också att du uppenbarligen anser att censur är värre när religiösa gör det än när andra gör det. Hyckleri.

Kommentar av Lennart W

Skillnaden mellan Dagen och min blogg är så uppenbar att det är förvånande att du inte ser den. Dagen är en dagstidning som får presstöd. Det är en demokratisk skyldighet att granska sådana medier, eftersom det ställs krav på att få presstöd. Du anklagar mig för att ha ”censurerat” inlägg från dig, vilket jag inte gjort – om än omedvetet.

Min blogg är helt privat, jag får inte ett öre av staten och dina småaktiga klagomål fyller ingen funktion, eftersom du inte har någon poäng. Jag censurerar bara hot och jag gör det uppenbarligen inte av personliga skäl.
Religiös censur grundas på moralistiska vanföreställningar från bronsålderstexter och saknar rationell grund.

Kommentar av religiovakt

Skulle gissa att det är väldigt ovanligt med censur av andra skäl än att eliminera hot av något slag. Din censur är av samma sort som den du kritiserar. Hyckleri.

Vilken relevans till just censurerandet har förresten det där om ”bronsåldertexter” och ”vanföreställningar” osv? Menar du att det hade varit helt OK med censur om de som stod för den inte var religiösa? Hyckleri!

Med dina länkar på t.ex. DN.se inbjuder du ALLA till att läsa och kommentera din blogg. Men du gillar tydligen inte kritik. Kritisera och spy galla över andra däremot gör du så gärna. Hyckleri.

Med den stora betydelse som bloggvärlden har (enl. många) är det nog också en demokratisk plikt att granska bloggarna, vare sig dessa får monetärt stöd eller ej.

Kommentar av Lennart W

Lennart Widlund.
Jag är tålmodig, men du verkar vara en praktfundamentalist.

1. Jag har INGEN censur, förutom när idioter har hotat mig personligen. Dessa inlägg har inget värde överhuvudtaget, förutom att jag skulle kunna påvisa hur många fascistiska kristna det finns ute i samhället.
2. Den censur som du själv påvisar handlar om olagligheter (hota är inte tillåtet som du förstår), den censur som den katolska kyrkan ville genomföra handlar om ”omoral” i en världsberömd opera. Censuren talibanerna genomförde vid sprängningen av statyetterna handlade om blasfemi. Det är INTE samma sak.
Kristendomen och islam har under århundranden MÖRDAT, FÖRFÖLJT, BRÄNT MÄNNISKOR, BRÄNT BÖCKER av avsky för annan kunskap, det gör att dess censur luktar mer vidrigt. Det finns en historisk kontext i min kommentar.
3. Nej, jag tycker det inte är okej om någon annan institution hade förbjudit operan, men det hade knappast skett. Min blogg handlar dock om religioners bigotta illdåd. Vill du söka icke-religiös kritik, får du vända dig till en annan blogg.
4. Denna diskussion är avslutad för min del och jag kommer inte svara på mer av dina patetiska inlägg. Du får gärna fortsätta kommentera mina texter, men jag kommer att ignorera varje ord du skriver.
5. Starta en egen blogg. Du tycks ha mycket att säga. Jag lovar att inte läsa den.

Kommentar av religiovakt

”Praktfundamentalist”? Straw man’s argument är du iaf bra på.

”E-post (publiceras inte)” står det när man skriver här. Hade nog inte väntat mig att du skulle använda det för att addressera mig som du gör här. Känner mig lurad. VARNING TILL ALLA!

Men det funkar. Vågar inte skriva här mer. Grattis.

Kommentar av Lennart W

Jag skulle aldrig publicera någons e-post.
Och jag hoppas du håller ditt ord.

Kommentar av religiovakt

Och var fick du ”Widlund” ifrån då?

Kommentar av Fejkat E

Är Arne Johansson en E-postadress?

Kommentar av religiovakt

Men var fick du ”Widlund” ifrån? Var det en ängel som viskade det i ditt öra? Eller kanske en liten fågel? Ren ingivelse? Eller var det så att du tog det från en emailaddress som du därmed avslöjade lite grann av?

Kommentar av Tom T

Jo, namnet kommer från förledet i adressen. Men det är knappast en adress.
Så det var alltså inte en ängel, fågel eller annat bevingat väsen – påhittade som riktiga – som ”avslöjade något”.

Ditt ip-nummer är förövrigt 83.226.156.13 vilket är detsamma som Fejkat E och Widlunds dito.

Kommentar av religiovakt




Kommentera

