Religiovakt


Kommentar: Kristna fanatiker bakom kommande 3D-filmprojekt

”Nu ska historiens första ögonblick visas med hjälp av den senaste tekniken.”
Så skriver Dagen-journalisten Andreas Nilsson angående filmbolaget Paramounts planer att göra en 3D-film om Första Moseboken. Nilsson avslöjar en häpnadsväckande fundamentalism och kunskapsignorans i sin dubiösa text, en kreationistisk revisionism.
Frågeställningen om jordens uppkomst – och evolutionen – är inte en trosfråga. Den judisk-kristna skapelseberättelsen – likt den muslimska, den hinduistiska eller den fornnordiska – är inte sann. Detta råder det inga vetenskapliga tvivel om och konsensusen är titanisk.

Walden Media, som är den tilltänkta producenten av den tredimensionella amsagan, är mest känt för att ha gjort Narnia-böckerna till film. Narniaböckerna är som bekant  apologetiska och skrivna av den kristne C.S Lewis.
Kritiken har också varit tydlig mot att bolaget har gått den kristna fanatikern Philip Anschutz ärenden. Den 71-årige amerikanen har stöttat Bushs valkampanjer och är inblandad i en mängd konservativa och kristna projekt. Walden Medias huvudsakliga publik är, skrämmande nog, barn. Religiösa bigotter manipulerar barn utan samvetskval.

Anschutz har ekonomisk bidragit med pengar till det fundamentalistiska Discovery-institutet. En tankesmedja känd för sin förljugna propaganda mot evolutionen och för intelligent design-bedrägeriet. Ingenting annat än en kreationistisk och extremistisk lobbyverksamhet, alltså. Discovery-institutets verkliga – bevisligen – agenda avslöjandes i och med att The wedge-dokumentet läckte ut. Dokumentet visar tydligt att den politiska kappa som intelligent design-rörelsen förrädiskt var klädd i, var en potemkinkuliss. När sanningen uppdagades var det bara gamla kreationistiska lögner som motbevisats av all samlad vetenskap. Dokumentet användes i den uppmärksammade Dover-rättegången där den kristna domaren konstaterade att ID inte är vetenskap och inte får läras ut i skolorna. Moderata kristna slängde ut fundamentalisterna ur skolstyrelsen och ID-rörelsen åkte återigen på en svidande förlust.

Filmen är naturligtvis gjord för att indoktrinera kognitivt försvarslösa barn med mytologiskt svammel. Detta understryks av filmen ska regisseras av David Cunningham – en känd evangelikansk fanatiker.
I Sverige är Philip Anschutz känd för sina intressen i Hammarby Fotboll (49 procents ägande) och Djurgårdens IF Hockey.

Den pentekostala tidningen Dagen rapporterar med skygglappar på:
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=205205

8 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Gode Gud….. vi får väl se vem som har rätt. Tro det du vill Det Gör jag och på GUD som skapare, thats it!

Kommentar av Margareta Öberg

Jag kan bara understryka att jordens och universums uppkomst samt evolution inte är en trosfråga.
Och jag har rätt och kan bevisa det.

Kommentar av religiovakt

Snälla, kan du inte ge oss ett av dina ”bevis”?

Kommentar av Martin

Men jag kan faktiskt se en poäng i att filmen görs. Den kommer att inordna sig i raden av Star Wars, Avatar, ET, Kalle Anka, osv, osv. Barnen får en möjlighet att förstå att skapelseberättelsen per analogi tillhör mänsklighetens ymniga flora av mytologier och sagor. Ren underhållning, alltså!

Kommentar av Camilla Grepe

Camilla!
Du har rätt. Speciellt om barnen är uppväxta i ett sekulärt hem eller en opåtvingad moderatreligiös miljö. Där ses filmen som en
saga a lá Disney-nivå.
Däremot tror jag filmen kommer att ses som en instruktionsfilm om alltets uppkomst för alltför många barn.
Det råder ingen tvekan om finansiärernas och regissörens agenda.

Kommentar av religiovakt

Jag är helt överens med dig om finansiärernas och regissörens agenda. Det jag förundras över är deras totala tondövhet för hur ungar tänker? Visst kan filmen komma att fungera som instruktionsfilm för några. Men den gruppen är redan så indoktrinerad att skillnaden knappast spelar någon större roll.

Snarare är det i halvsekulariserade mellanskiktet som den kommer att göra (ofrivillig) nytta, eftersom den – i likhet med Avatar – kommer att starta en diskussion. Vad jag vet har Avatar inte fått ungar att tro på några blåa varelser. Däremot sätter den fart på deras fantasi. Att något är fantasi, saga och mytologi är inte farligt, utan förströelse, lek och underhållning. När skapelseberättelsen nu ska in i genren, kanske ungarna funderar över vad mera i Bibeln som är skapat av Disney & Co och motsvarande aktörer?

Just satsningens storlek indikerar att det inte är verklighet som skildras. Det är det som är de religiösas förbannelse – ju mer uppmärksamhet deras idéer får, desto tydligare blir det för omgivningen att de lever i en fantasivärld.

För egen del är jag mest road av tanken hur de bigotta skojarna kommer att visa mänsklighetens första representanter under tiden före fikonlöven? :-))

Kommentar av Camilla Grepe

Bra analys om vanligt Camilla.

Svenska Kyrkan sponsrade ett dataspel för inte så länge sedan. Ett blodigt spel i Gamla Testamentets anda (ande?).
Det jag ser som ett problem jämfört med Avatar (som inte är en barnfilm utan en kritik mot Bushpolitiken) är att Skapelseberättlesen ges autencitet av vuxna. Detta drabbar knappast Avatar, E.T, eller andra fiktiva sagor. Jag tror att GT:s våldsamma och blodiga retorik kan tilltala en ung publik. Är själv en förespråkare för barns utvecklande av fantasin, men var tar fantasin slut och inlärning vid, om en vuxen auktoritet hävdar att sagan är sann? Tycker nog att just detta skiljer den produktion kontra andra (Narnia-sagorna undantagna, men de är naturligtvis omöjliga att tolkas av ett barn och svårt för många vuxna) sagor, tecknade filmer. Speciellt om man räknar in producenternas tro.
MIn andra oroliga ståndpunkt innefattar inte barn i Sverige, utan barnen i, framförallt, USA. Där ses religiös manipulering som en självklarhet och en föräldrarrättighet.

Annars hoppas jag att du har rätt. Att barn ser genom mytologin och de fasansfulla påståenden som ges i Moseböckerna. Själv gick jag i söndagsskola när jag var liten. Lärare var inte mindre än den notoriske Dag Sandahl. När jag kom hem till mina föräldrar, som är sekulära, frågade jag massor om det jag fått höra och fick då till svar att det var ”idéer”, ”liknelser” och inte sannning. Ofta spekulerar jag i vad som hade hänt om min föräldrar då hette Siewert och Gitten Öholm (hemska tanke).

Fikonlövsupplägget är spännande. Men jag vågar satsa på att löven är där från början. Undrar om Lilith kommer att vara med?

Kommentar av religiovakt




Kommentera

