Religiovakt


Kommentar: Kristendomen och lidandet

Påsken. Högtiden som felaktigt basunerar ut att kristus dog för människans synder.
Den kristna högtiden för att dyrka lidandet. Lidandet är centralt i den kristna doktrinen till skillnad från exempelvis islam.
Kristendomens sadomasochism är på många sätt unikt även i religiösa mått mätt.

Rätten till att kunna avsluta sitt liv på ett värdigt sätt vid svåra obotliga och dödliga sjukdomar är inte ett alternativ för kristendomen och dess masochistiska apologeter.
Aktiv dödshjälp är att utmana den sadistiska ökenguden som kräver lidandet om hans diktatoriska totalitarism inte följs. Lidandet är alltså ett straff från en avundsjuk odemokrat som föraktar pluralism. Enligt kristendomens omnipotenta skapare så krävs plågor för att värva röster.
Detta är kravet för frälsning.

Diktatorn påvisar detta genom att sända sin son – på ett konnotativt nordkoreanskt sätt – för att lida i sin skapelses namn. Nasarén fick lida på tortyrredskapets trävirke för att göra människan fri från synd. Lidandet är en konsekvens av synden – ytterligare ett av kristendomens självföraktande teologiska begrepp. Att sedan hela skenmanövern är ett bedrägeri kan väl med enkelhet bevisas genom att Jesus återuppstod. Så mycket till martyrskap bevisas inte genom det mytologiska debaclet. Eva, fresterskan, är initialt skyldig till lidande och död genom hennes blasfemiska längtan till kunskap istället för underkastelse. Ökenreligionernas patriarkalism avslöjas genom Syndafallet.
En annan viktig aspekt för dyrkarna av smärta och agoni, är att deras gudom lovat att befria sina barn från lidandet. Palliativ vård är ett gissel för sadomasochisterna.
En del kristna hävdar att deras gud kan hjälpa en lidande människa via mirakel, bön och andegåvor.
Detta självbedrägliga synsätt bevisar bara hur kapriciöst och sadistiskt, diktatorns ledarskap är.
Laissez faire.

I USA – där de evangelikala moralaspekterna syns som klarast – är aktiv dödshjälp en hädelse som bara gudalösa kommunister förespråkar. Kristenhetens komplicerade syn på livet märks även i frågor som abort och stamcellsforskning, men avslöjas av kravet på dödsstraff. Ökenguden kräver blod också – liv och blod, som genom hela Gamla Testamentet.

Påsken – kristendomens vältrande i lidandet – är sadomasochismens yttersta högtid. Det teologiska rättfärdigandet för lidandet kan spåras till den lika rättfärdige Symeon från Syrien som straffade sig genom att leva på en pelare. ”Man måste lida för att förtjäna Gud”, påstås den illusoriske mannen har sagt. Lidelsedriften kan alltså spåras till den syriansk-ortodoxan kyrkan som via katolicismen och dess kristofascistiska apologet Konstantin har satt späkelse, fromhet och lidandet i en central roll för kristendomen. Och påsken är dess höjdpunkt.

En människa föds med demokratiska rättigheter och bör få dö med samma rättigheter. Frågan om aktiv dödshjälp för obotligt dödssjuka är inte ett svårt etiskt val, för de som älskar människan och hennes fri- och livsrätter. Livskvalitet och självrespekt kan bara vidimeras av medmänniskors altruism, empati och sympati. Att låta en människa dö, kan vara den finaste och mest godhjärtade handling som finns.

Centern utmanar KD:
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=206377

Göran Hägglund föraktar dödshjälp:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hagglund-aktiv-dodshjalp-ar-oacceptabelt_4444937.svd

Gösta Gahrton, professor emeritus i medicin, SvD-Opinion:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/patienter-har-ratt-till-sin-egen-dod_4446203.svd

Påskvurmande i Dagen:
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=207792

Annonser

3 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Som kristen sen många år så kan jag nog inte hålla med dig om att Gud vill se lidande, i sådana fall är det mer rimligt att säga Gud kräver lydnad. Inte ens kristendomen generellt kräver lidande, men vissa av de kristna teologerna har gjort en grej av det för att kunna rättfärdiga stolliga och i vissa fall vettvilliga aktioner. samt att man gärna överdriver betydelsen av både lydnad och martyrium. Ofta har de teologer som gillar lydnad & martyrium egna tragiska syften oh hangups – tyvärr. Men det finns lyckligtvis även annan kristen doktrin.

När det gäller dödshjälp kan man givetvis rättfärdiga det även utifrån kristen tro, men eftersom så många – inte bara kristna – önskar både ge och få färdiga svar, så tänker man sällan åt det hållet. Självklart handlar det både om fri vilja och livsinnehåll, och att det inte måste finnas en paradox mellan död och kärlek.

Jag delar på kristen grund din och Gahrtons syn. och anser dessutom att det är först när vi vågar säga själva ordet >>döda<< och lär oss kunna rättfärdiga detta dödande som vi kan nå botten av denna fråga. dödandet i dödshjälpen blir inte bättre av att man byter begrepp man bara sparkar bollen framför sig. En dikt:

Diktet minner om verden

Den som skal skytes får bind for øynene.
For at han ikke skall se bøddelen? Nej
– for at bøddelen ikke skal se ham.
(Jan-Erik Vold)

Kommentar av larvad

Hej.
Gud är absolut kärleksfull.
Det är därför som vissa av hans barn utbildar sig till vårdgivare. Han har även skapat helande växter som ska hjälpa oss. Man kan ge god palliativ vård. jag tror på handpåläggning med Yeshuas namn som auktoritet. Bli frisk i Yeshuas namn amen. Har själv upplevt Guds heland genom handpåläggning.Det är inte människans sak att bestämma när han eller hon ska dö. Om det här går igenom är det stor risk att handikappade blir dödade genom aktiv dödshjälp. Vill vi verkligen ha ett samhälle där det bara finns unga vackra och friska människor.Alla typer av människor behövs.

Kommentar av TUOVI MANNSTRÖM

Touvi!

Dina personliga hallucinationer påverkar tyvärr inte svårt sjuka människors rätt att bestämma över sina liv.

Och meningen är ju att obotligt och svårt lidande människor ska dö, så jag förstår inte ens din poäng.

Inget samhälle vill ha endast ”vackra och friska” människor. Denna fråga handlar inte om det. Du tycks ha missförstått andemeningen.
Däremot ska ingen obotligt sjuk människa lida på grund av dina och dina medkristnas fantasier och vurmande för lidandet.

Kommentar av religiovakt




Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s



%d bloggare gillar detta: